Leercontract

Leercontract

Aan het begin van leerjaar 3 hebben we een leercontract moeten opstellen, met hierin een aantal elementen over wat ik wil leren in dit leerproces. (in de bijlage van Gradework staat mijn leercontract nogmaals ingevoegd)

In mijn leercontract behandel ik mijn doelen en stappen die ik wil maken om mij persoonlijk en professioneel verder te ontwikkelen.

Wat kun je lezen in dit leercontract:

  • Introductie
  • SMART Leerdoelen
  • HRM- Taakgebieden
  • 8 Competenties

Introductie:

Mijn stagebedrijf is Tarkett Nederland. Gevestigd in Waalwijk. Tarkett is al meer dan 140 jaar een wereldwijde leverancier van innovatieve vloeroplossingen, waaronder tapijt, tapijttegels, vloerkleden, PVC-vloeren en vinyl. Deze vloeren levert Tarkett aan onder andere ziekenhuizen, scholen (waaronder Fontys), kantoren. Maar leveren ook aan particulieren, kijk maar eens bij de vloerkleden die je kunt kopen bij de Leenbakker. Bij onze vestiging in Waalwijk maken wij tapijt en de tapijttegels. Voordat Tarkett, Tarkett werd was het Desso. Tarkett heeft in de loop der jaren een wereldwijd personeelsbestand opgebouwd van ongeveer 13.000 medewerkers, in de Nederlandse locatie Waalwijk zijn er ongeveer 320 medewerkers. Tarkett is de laatste jaren erg bezig met het milieu, tapijt wordt geproduceerd met allerlei verschillende stoffen en producten. Daarom wil Tarkett zich gaan focussen op klimaat gerichte veranderingen, door meer te recyclen en de kantoren, productie en logistiek klimaatvriendelijker te maken.

De HR-afdeling bestaat uit 1 HR-directeur, 3 HR- Business Partners en 2 Payroll medewerkers ( en een externe Casemanager). Iedere HR- Business Partner beschikt over zijn eigen afdelingen en taken. Ik heb mijn keuze voor deze stage gebaseerd op feit dat ik erg benieuwd was naar een grotere HR-afdeling. Ik hoop van al mijn collega's weer wat anders te leren. Tijdens deze stage op deze afdeling hoop ik mij persoonlijk en professioneel te ontwikkelen.

Mijn SMART geformuleerde leerdoelen:

· Ik wil voor het einde van mijn stage meer nee durven zeggen.

S: Tegen het einde van mijn stage wil ik meer nee durven zeggen als ik het te druk heb of iets niet wil doen. Ik neem vaak te veel hooi op mijn vork en daar heb ik naderhand last van.

M: Ik wil proberen het bij te houden wanneer ik nee zeg als dat nodig is en goed na te denken over wat de consequenties zijn.

A: Dit is een haalbaar doel, het is belangrijk om je grenzen aan te geven en zo kan ik mij op persoonlijk en op professioneel vlak ontwikkelen. Al zal het soms lastig zijn om bij te houden wanneer ik nee zeg toch wil ik het proberen

R: Het nee zeggen zal mij helpen mijn grenzen duidelijk aan te geven en zo kan ik mijn tijd efficiënter indelen tijdens mijn stage.

T: Voor het einde van mijn stage wil ik die doel behaald hebben voor mijzelf, het kan zijn dat ik het doel al eerder bereikt heb voor mijzelf maar er zullen altijd situaties voordoen waar het nog nodig is.

· Ik wil voor het einde van mijn stage mijn timemanagement beter onder controle hebben.

S: Ik wil mijn timemanagement verbeteren omdat ik nu vaak stress en druk ervaar over taken die ik allemaal moet doen. Door de stress en druk te verminderen zal ik relaxter en nauwkeuriger kunnen werken.

M: Doormiddel van een duidelijke to-do-lijst te maken en deze helemaal uit te werken met hoeveel tijd iets ongeveer zal kosten heb ik een duidelijk beeld hoe mijn dag/ week er uit zal zien.

A: Dit doel is haalbaar binnen mijn stage, ik ga efficiënter te werk en krijg meer rust door te weten wat ik kan verwachten.

R: Timemanagement is een probleem waar veel mensen tegen aan lopen, er zijn dan ook veel mensen die mij kunnen helpen. Het verbeteren van mijn timemanagement kan ik ook privé meenemen.

T: Timemanagement heb je niet zo snel onder controle, zeker ook omdat je niet alles kunt plannen. Daarom wil ik goed te tijd nemen om te kijken wat bij mij past en geef ik mij daar de gehele stage de tijd voor.

· Ik wil voor het einde van mijn stage leren wat vaker opnieuw vragen te stellen.

S: Ik wil wat vaker opnieuw vragen stellen. Nu stel ik vaak te weinig vragen als ik ze al eerder heb gesteld en het bijvoorbeeld niet heb opgeschreven of onthouden. Hierdoor ga ik zelf vaak dingen uitzoeken en ben ik vaak meer tijd kwijt.

M: het is meetbaar, ik wil de antwoorden van vragen opschrijven om ervoor te zorgen dat ik niet de vragen opnieuw moet stellen. Ook wil ik vaker de vragen stellen en niet bang zijn voor een oordeel.

A: Het is acceptabel en het zal mij helpen om taken beter en sneller uit te voeren.

R: Vragen stellen dragen bij aan kennis opdoen, daarom is het belangrijk om vragen te stellen en je zo verder te ontwikkelen.

T: Zeker in het begin zal ik wat meer vragen moeten stellen omdat er nog veel niet duidelijk is, in de loop van de stage zal dat wat minder zijn maar ook nog steeds dit ook om misverstanden te voorkomen. Daarom geef ik mij de tijd tot het einde van mijn stage.

· Ik wil voor het einde van mijn stage niet te lang wachten (uitstellen) van lastige of veeleisende taken.

S: Ik wil mijn uitstelgedrag terugdringen. Het gebeurt regelmatig dat ik een lastige taak krijg of waar veel acties aan verboden zijn dat ik dit uitstel. Dit omdat ik dan niet weet waar ik moet beginnen, vaak omdat ik dan nog te weinig weet en er tegenslagen bij komen.

M: Het is meetbaar door veel informatie te verzamelen over wat ik allemaal nodig heb om de taak uit te voeren en te onderzoeken hoeveel tijd ik er kwijt mee ben. Maar ook door direct vragen te stellen i.p.v. de vragen pas later te stellen waardoor ik al tijd verlies en een deadline te stellen op mijn to-do-list.

A: Het is haalbaar om dit doel te bereiken, ik leer graag en wil graag veel weten. Met de juiste acties zal dit bijwerken aan mijn efficiëntere werkwijzen.

R: Wat het realistisch maakt ik dat veel mensen hier voornamelijk in het begin last van hebben omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Door de acties uit te oefenen zal het beter gaan.

T: Ook hier neem ik tot het einde van de stage voor. Omdat ik veel taken krijgen en ook taken die ik ineens krijg kan ik niet alles voorbereiden. Ook zijn er taken die je helemaal zelf moet uitzoeken omdat niet iedereen je erbij kan helpen.

Taakgericht leerdoel:

Ik wil tijdens mijn stage mijn analytische vaardigheden wat meer verbeteren.

S: Ik wil mijn analytische vaardigheden verbeteren. Analytisch is tegenwoordig erg belangrijk maar ik ben er niet zo goed ik. Daarom wil ik mij hier graag in verbeteren.

M: Tijdens mijn stage wil ik laten weten aan mijn begeleider dat ik hier niet zo goed in ben en hier graag wat taken in wil hebben. Door deze taken te krijgen kan ik meten hoe ik het aanpak, het resultaat meten en het met mijn begeleider bespreken.

A: Het is denk ik haalbaar om het te verbeteren, om er echt goed in te worden zal ik er heel veel mee moeten werken maar dit kan maar een klein deel van mijn werkzaamheden zijn.

R: Het is een realistisch doel, ik wil dit graag verbeteren en als ik hier taken ik krijg en de juiste acties inzet en reflecteer zal dit werken.

T: Ik hoop binnen mijn stage hier veel mee te werken zodat ik het kan verbeteren. Het is wat lastiger om te zeggen hoeveel tijd dit allemaal gaat kosten.

HRM-Taakgebieden:

In samenspraak met mijn stage heb ik gekozen voor de volgende taakgebieden.

Aan het begin van mijn stage heb ik een functieomschrijving bekeken en aangegeven welke taken ik leuk vind en welke wat minder. Aan de hand daarvan heb ik met mijn begeleider gekeken naar welke taken uit de functieomschrijving ik mijzelf bezig kan gaan houden.

Ik verwacht ook veel meer taken uit te voeren dan in de taakgebieden omschreven staat. 

Ik ben erg benieuwd naar deze de taken die hier echt bij volgen.

Taakgebied 1 (verplicht): Werken vanuit een professionele beroepshouding en vanuit persoonlijk leiderschap.

Taakgebied 4: Ontwikkelen van individuen, teams en organisaties

Taakgebied 6: Doelgericht HR-data verzamelen en analyseren

Taakgebied 1 (verplicht): Werken vanuit een professionele beroepshouding en vanuit persoonlijk leiderschap.

Bij dit taakgebied verwacht ik dat ik veel eigen initiatief, verantwoordelijkheid en pro activiteit zal moeten tonen. Met veel duidelijke doelen die ik stel. Ik verwacht vooral taken uit te voeren waar ik veel van zal leren en ook zelf zal aangeven wat ik graag wil doen. Ik wil ook veel reflecteren op mijzelf en ook door mijn stagebegeleider veel laten reflecteren.

Voornamelijke taken die ik uitvoer om de professionele beroepshouding en persoonlijk leiderschap te uiten.

  • Sollicitaties voeren en de algehele procedures volgen
  • Vragen om mee te gaan met vergaderingen en voor mij interessante aspecten
  • Feedback vragen bij collega's
  • Het stellen van duidelijke doelen

Taakgebied 4: Ontwikkelen van individuen, teams en organisaties.

Tijdens deze taken verwacht ik veel met mensen en afdelingen te werken. Organisaties hebben bepaalde procedures en een hiërarchie.

Bijvoorbeeld het zoeken naar cursussen en trainingen voor medewerkers, zorgen voor de juiste onboarding en begeleiding van medewerkers.

Taken die ik voornamelijk uitvoer:

  • Trainingen voor medewerkers en teams zoeken en dit af te stemmen met medewerkers en managers.
  • Introductie en onboarding verzorgen
  • Trainingsregistratie
  • Mijn schoolonderzoek naar leven lang ontwikkelen

Taakgebied 6: Doelgericht HR-data verzamelen en analyseren

Bij dit taakgebied verwacht ik veel documenten te analyseren bijvoorbeeld voor een strategische personeelsplanning en verzamelen van verzuimcijfers.

Taken die ik voornamelijk uitvoer:

  • MTO-resultaten analyseren
  • Organogrammen uitwerken en aanpassen
  • Verzuimcijfers rapportages maken
  • Kaartjes RKC analyseren en vastleggen voor alle aangemelde medewerkers
  • Analyseren salarissen en voorstellen doen voor salarisverhogingen.

8 competenties:

De 8 competenties hoe wil ik hieraan werken.

  • Kennis toepassen: Tijdens de studie heb ik veel theorie gehad, deze kennis zou ik willen toepassen in casussen en werkzaamheden. Maar uiteraard wil ik nog meer kennis opdoen.
  • Professionaliseren: Ik wil graag op mijn stage laten horen wat ik graag wil leren en welke leerdoelen ik heb. Door feedback te vragen krijg ik hier een beeld van.
  • Methodisch handelen: ik ben benieuwd naar alle procedures en werkwijzen. Door veel te oefenen met documentatie en bepaalde structuren aan te houden.
  • Anticiperen: Het duurt altijd even voordat je de organisatie een beetje doorhebt. Ik wil mij dus graag gaan verdiepen in de organisatiewijze, werkwijzen en procedures.
  • Samenwerken: Ik vind samenwerken altijd erg belangrijk en fijn. Ik wil binnen mijn stage met mijn collega's in gesprek gaan om kennis uit te delen en goed te luisteren naar elkaar.
  • Inleven: Ik wil graag situaties goed begrijpen, hierdoor wil ik met medewerkers in gesprek gaan en de situatie goed aanhoren op erop voort te kunnen borduren en hier ook goed op reageren.
  • Visie ontwikkelen: Ik wil graag veel dingen leren en daarbij ook mijn oplossingen en meningen laten horen. Ik wil graag sparren met mijn begeleider over mijn oplossingen.
  • Innoveren: Van nature vraag ik altijd erg veel door omdat ik graag veel wil weten, ik kom graag met nieuwe idee en verbeteringen. Ook al weet ik meestal niet alles zeker ook omdat ik niet weet hoe dingen normaal gebeuren wil ik het wel proberen.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin