
Feedback Leerdoelen
Feedback Leerdoelen
Leerdoelen:
In het begin heb ik leerdoelen opgesteld en deze staan vermeldt in het leercontract. In de afgelopen tijd heb ik aan mijn leerdoelen gewerkt. Deze leerdoelen heb ik eerder besproken met mijn stagebegeleider. Mijn stagebegeleider heeft mij feedback gegeven op deze leerdoelen. De leerdoelen evaluatie is vanwege wat afwezigheid en vakanties wat later uitgevoerd dan gepland. Daarom heb ik gevraagd of mijn stagebegeleider feedback kan geven over hoe het in het begin ging, hoe dit nu gaat, welke vooruitgangen ik heb gemaakt en welke verbeterpunten er nog zijn.
Begin: in de eerste 7 weken
Nu: gereflecteerd in week 17
Leerdoel: Ik wil voor het einde van mijn stage meer nee durven zeggen.
Feedback:
Begin: In het begin moest je je weg leren kennen binnen onze (soms complexe) organisatie en ons (leuke) team 😉. Het is dan ook logisch dat je in het begin een beetje de kat uit de boom keek en niet direct overal nee tegen zou zeggen. Je eerste indruk vanuit je sollicitatiegesprek kwam je wel wat assertiever over dan je eerste dagen bij ons maar dat zal met het "nieuwe" te maken hebben gehad en het leren kennen zoals net genoemd. Dat was er na een paar dagen ook wel meteen vanaf moet ik zeggen.
Nu: Dit veranderde al snel in het feit dat je je plekje in het team wist te bemachtigen wat goed te zien was doordat iedereen al snel vragen bij je neer durfde te leggen. Doordat we wekelijks een goede afstemming hadden hebben we heel duidelijk grenzen kunnen bewaken. Hierdoor heb je tegen weinig dingen "nee" hoeven te zeggen. Ik moest dan af en toe wel bij je vragen of je in bepaalde fases wat meer tijd voor school nodig had maar zowaar vroeg je begin december zelf "mag ik vrijdag thuiswerken om aan school te werken". Dit vind ik heel positief want dit is ook een stuk voor jezelf opkomen en je grenzen te bewaken. Door dit soort dingen hoef je tegen andere zaken geen "nee" te zeggen want je bent bepaalde situaties al voor.
Vooruitgangen: Veel hooi op je vork nemen houdt helemaal niet direct in dat je tegen zaken "nee" moet zeggen maar zorgt er juist voor dat je verdeling en afstemming in het werk optimaal moeten zijn. Ik denk dat doordat je goed communiceert binnen het team en de afstemming die we telkens hadden hebt laten zien dat jij dat kan! Dat scheelt weer "nee" zeggen en het gevoel hebben dat dingen boven je hoofd groeien.
Verbeterpunten: Heb je daadwerkelijk bijgehouden hoe
vaak je "nee" hebt gezegd?
Zodra je onder druk komt te staan kan je nog wel eens wat scherper uit de hoek
komen. Dat is niet meer dan menselijk maar blijf erop letten dat dit wel altijd
als constructief wordt gezien.
Tips: "Wie schrijft die blijft" en probeer zoveel als mogelijk rustig te blijven ook wanneer het even tegenzit of zaken niet lopen zoals gehoopt.
Leerdoel: Ik wil voor het einde van mijn stage mijn timemanagement beter onder controle hebben.
Feedback:
Begin: Ik weet dat we het hier in het begin verschillende keren over gehad hebben en in je werk merkte ik dit de eerste dagen/weken ook. Je was aan het wennen en moest onze logica in bepaalde dingen nog ontdekken. Hierdoor moest ik eerder wel eens terugkomen op opdrachten die ik aan je had gevraagd uit te werken.
Nu: Dit komt nu zelden nog voor en wanneer het voortkomt heb je een heldere uitleg waarom iets nog niet is afgewerkt. Je komt "in control" over en dit vloeit voort uit je 1e leerdoel.
Vooruitgangen: Het uitwerken van je interviews vind ik een mooi voorbeeld. In het begin was je aan het worstelen hoe je deze omvangrijke taak nou in je schema kon proppen. Nadat we hebben overlegd en je gewoon dagdelen hebt geblokt, dit hebt gecommuniceerd binnen de afdeling en een apart kantoor hebt gebruikt om ze uit te werken ging dat perfect!
Verbeterpunten: Heb je in Goodhabitz het onderdeel timemanagement inmiddels afgerond? Daarnaast zeg ik het nog een keer… Wie schrijft die blijft. Blijf zaken noteren zodat je het niet vergeet en alsnog veel tijd kwijt bent om weer te achterhalen wat er nou werd gezegd (of het nog een keer te vragen) met andere woorden hierdoor kan je efficiënt te werk blijven gaan. Wanneer je om feedback vraagt van 3 collega's op een presentatie en hier verschillende dingen worden terug gegeven bestaat het met geen mogelijkheid dat je dit allemaal blijft onthouden.
Tips: Zorg straks ook in je nieuwe job voor een vaste structuur en afstemming met je leidinggevende. Blok daarnaast momenten in je agenda om tijd vrij te maken voor omvangrijke zaken (zoals het uitwerken van je schoolopdracht was).
Leerdoel: Ik wil voor het einde van mijn stage leren wat vaker opnieuw vragen te stellen.
Feedback:
Begin: Schrijven is niet iets dat je snel deed. Er werd dan ook regelmatig door je terug gekomen op opdrachten of zaken die je oppakte waar je of alsnog vragen over had, dingen was vergeten of niet goed waren uitgevoerd.
Nu: Je bent een stuk proactiever geworden met opdrachten uitvragen voordat je eraan begint. Ik vind dat je hier echt een stuk in bent gegroeid.
Vooruitgangen: Proactief en je weet wat er inmiddels van je gevraagd wordt waardoor je …..
Verbeterpunten: Dingen noteren zit er nog niet echt in. Je blijft zaken opslaan op je harde schijf (in je hoofd) met de volle verwachting dat je alles wel onthoudt.
Tips: Blijf dingen noteren! 😊
Leerdoel: Ik wil voor het einde van mijn stage niet te lang wachten (uitstellen) van lastige of veeleisende taken.
Feedback:
Begin: In het begin was het duidelijk merkbaar dat je zaken voor je uitschuift als het lastig was. Dit had natuurlijk ook te maken met onzekerheid omdat alles nieuws was.
Nu: Dit hebben we met elkaar besproken/bekeken waardoor we een wekelijks overleg hebben ingepland. Het overleg is een extra stok achter de deur om zaken af te ronden maar ook en vooral het moment waarop je willekeurige vragen nog kan bespreken. Doordat je proactief te werk gaat stel je ook direct vragen als er opdrachten bij je worden neergelegd.
Vooruitgangen: Je voelt je goed thuis binnen ons team en onze organisatie mede hierdoor ga je proactief te werk en lever je op wat er gevraagd wordt. Daarnaast sta je altijd open voor feedback met de juiste instelling.
Verbeterpunten: Bij complexere vraagstukken of waar veel ballen de lucht ingehouden moeten worden verlies je soms het overzicht in je hoofd. Dit levert dan (begrijpelijk) frustratie bij je op. Probeer overzicht te houden door zaken te noteren en in sommige gevallen even te parkeren en te overleggen.
Tips: Alles blijft gewoon een kwestie van doen. Oppakken en mee aan de slag gaan. Nadenken is soms prima maar laat dat je niet tegenhouden om dingen te doen. Beter iets fout gedaan dan niet gedaan.
Taakgerichte leerdoelen:
Ik wil tijdens mijn stage mijn analytische vaardigheden wat meer verbeteren.
Begin: In het begin gaf je aan niet analytisch vaardig te zijn en vond je het erg lastig om er mee te werken. Daarom hebben we samen gekeken welke taken je kunt uitvoeren om je hierin te verbeteren.
Nu: je hebt inmiddels al wat meer geoefend met het maken en analyseren van documenten en we hebben vaak samen gekeken hoe je dit hebt opgebouwd. Je laat goed zien wat je wilt bereiken met de analyse alleen weet je niet altijd hoe je dat moet doen.
Vooruitgangen: Het sinterklaas en kerstlijst heb je zelf opgesteld. Deze klopte niet helemaal maar zodra we er samen naar keken snapte je ook wat je moest veranderen.
Verbeterpunten: Soms mag je wat meer risico nemen en probeer maar eens iets uit en kijk wat eruit komt.
Tip: Blijf oefenen om je analytische vaardigheden te verbeteren.
In de weken na de feedback heb ik verder gewerkt aan mijn leerdoelen. Maar omdat het toch wat kort dag was heb ik niet super veel vooruitgang meer gemaakt.
Mijn stagebegeleider heeft aangegeven dat ik goed aan mijn leerdoelen heb gewerkt en dit nog steeds doe, ik maak nog steeds stappen in mijn vooruitgang en maak gebruik van de middelen die ik heb ingezet om mijn leerdoelen te verbeteren.
In deze feedback kan ik mij vinden. Het zijn natuurlijk niet voor niks mijn leerdoelen. Ik vind dat ik mijn leerdoelen goed heb verbeterd en een grote ontwikkeling heb laten zien. Voor in de toekomst zal ik deze leerdoelen altijd dicht bij mij houden en zal ik ook nieuwe leerdoelen creëren die te maken hebben met mijn eerdere leerdoelen. Voornamelijk dingen opschrijven is een aandachtpunt. Meestal denk ik dat onthoud ik wel even snel maar dan toch word ik vaak met mijn neus op de feiten gedrukt.
Ik vind en merk dat ik goed in mijn leerdoelen heb geïnvesteerd. Dit merk ik aan mijn houding en mijn productiviteit. Ik ben erg trots op mijzelf omdat dit soms wel lastige leerdoelen waren/zijn.